Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Betűtanulás időszakában - fejlesztés

2009.09.02

 

„Testépítő”

Ha a teremben ki tudunk alakítani 4-5 gyerek földre heveredésére alkalmas helyet, jó móka a testépítő játék. Mutassuk be nagyméretű táblai rajzon a tanult betű képét! Kérjük a csoportokat arra, hogy közösen, karjuk, lábaik egymáshoz illesztésével formálják meg a betű életnagyságú képét! Feladatukat álló vagy fekvő helyzetben egyaránt megoldhatják.

Amikor már több betűt is ismernek a gyerekek, rejtvényként is bemutathatják egymásnak a választott betűt.

 

Gyúrjunk: puha méhviaszból vagy levegőn száradó gyurmából!

(Információ a www.katica.hu oldalon található a Kreatív sarok – Gyurmák és szettek link alatt.)

Minden gyermek számára elegendő egy-egy mogyorónyi darab.

Az ujjaik között nyomkodva, görgetve puhítsák meg az anyagot. Hengergetéssel (ujjaik között vagy az asztalon) sodorjanak vékony kígyót!

(Technika – anyagok tulajdonsága, formázás.)

Mutassuk be nagyméretű táblai rajzon a tanult betű képét!

Kérjük arra a gyerekeket, hogy formázzák meg a betűt az asztalukon!

 

Varázsold át!

 

Nagy alakban történő vázolás után a gyerekek, varázsolják át a betűelemeket vagy betűket valami egészen mássá. Színes ceruzát vagy zsírkrétát használjanak.

 

Az adott formát rajzzal kell kiegészíteni úgy, hogy az ezután egy újabb forma részévé váljon.)

 

Amikor mindenki kész, a többieknek ki kell találni, mivé alakult át a betű. Így lesz az O betű képéből tó, autókerék, szemüveg; a K betű képéből csúszda, katona, háztető. Ez a feladat indirekt módon segíti a formaészlelést, és mellesleg sok mindent elárul a gyerekekről.

Párokban is játszható, hogy egy adott formát, vagy betűt mindig csak egy-egy vonal hozzárajzolásával alakítanak mássá. Sokszor egymás fejébe kell belelátni, hogy mit is akar a társ.

„Zsákbabetű”

1. Helyezzünk egy zsákba, kalapba vagy terítő alá vastag kartonból vagy dekorgumiból kivágott betűket.

2. Agyerekeknek tapintás alapján kell kitalálniuk, melyik betű került a kezeik közé.

3. Akitalálás után a csapattársaknak ezzel a betűvel kezdődő vagy végződő szavakat kell mondaniuk.

4. Játszhatjuk ezt a játékot úgyis, hogy bekötött szemmel húz valaki a kihelyezett és a többiek számára jól látható betűk közül.

 

Papírtépéssel egyszerű és mutatós dekorációt hozhatunk létre.

Színes vagy mintás papírból kell minta alapján kitépni a betűformákat. Ez föl is ragasztható kartonra, hullámpapírra.

Domborított betű kartonra, fára ragaszthatunk bársonyból vagy csiszolópapírból kivágott betűket. Így a különböző tevékenységek során a betű formája végigtapogatható.

Nagyon fejlesztő hatású feladat lehet pusztán az is, ha a gyerekek egyszerre nézik a betűt (vizualitás), közben az ujjukat vezetik a felületén (tapintás), s ráadásul hangosan mondják is, hogyan formálódik a vonal (verbalitás).

Fonál vezetése dörzspapíron

Nagyalakú csiszolópapíron (smirglin) remekül megtapad a fonal. Minta alapján — akár önállóan is az olvasókönyvből vagy munkafüzetből kinézett betűformák könnyen kialakíthatóak rajta. A színes fonal balról Jobbra vezetésével az írás-olvasás mozgásirányát is előkészítjük. Előnye még, hogy látványos, és a kész munka könnyen, akár önállóan is korrigálható.

 

Vizesnyolcas

Engedjük, hogy a táblán (esetleg az udvar sima betonfelületén) Jól kicsavart, kisalakú vizes szivaccsal vázolják a gyerekek a betűket, betűelemeket. (Nagy melegben az iskolaudvaron locsolókannával is rajzolhatnak, írhatnak.)

 

Kirakó

 

1. Készítsünk elő különböző apró szemű terményeket, természetes anyagokat (például só, mák, zsemlemorzsa, lencse, rizs, kukorica, fonal vagy spárga stb.), A/4-es rajzlapot és tubusos folyékony ragasztót!

2. Mutassuk be nagyméretű táblai rajzon is a tanult betű képét!

3. Rajzolják át a betű formáját a gyerekek a ragasztóval, majd egyenletesen szórják be az általuk kiválasztott anyaggal!

4. Haa ragasztó megszáradt, ujjukat végighúzva, csukott szemmel járják be minél többször a betű vonalát!

5. Fonalból vagy spárgából kisebb és nagyobb méretben is megformázható a választott betű.

Szöges tábla: A matematikához használatos ún. „szöges táblát” és gumikarikákat is jól használhatjuk — a nagy nyomtatott betűk megformálásához.

Pálcika-betűk: (Levágott fejű gyufaszálból vagy hurkapálcikából.) Minden gyerek előtt kb. 15-20 db rövidebb és hosszabb pálcika legyen. (Adódik a 4 és 2 cm-es hossza különböző méretű gyufaszálak esetében, hurkapálcikából érdemes kicsit nagyobbakat szabni.) Ezzel a készlettel már az első hetekben kirakhatnak/utánozhatnak a gyerekek különböző formákat — többek között a többségüknek már jó ismerős nyomtatott nagybetűket is.